Sikt på övre etage?

Idag så lade MFF ut bilder då flera, tydligen inte bara jag, undrat över hur bra de skulle se planen från sina platser. En undran som uppstod i lördags när de var inne och kollade var de skulle sitta.

Som ni vet tog jag upp detta redan ivåras här på bloggen. Problemet som jag sett det har varit på övre etage.

Då undrade jag över hur högt det räcke skulle bli som skall sitta längst ner på övre etage. Men jag fick lugnande besked att det inte skulle störa sikten. Jag fick inte det hela att gå ihop då minst 110cm höjd brukar gälla, men tydligen så hade bygget fått dispens så att räckets totala höjd endast behövde vara 80cm.

Allt klart så långt, räcket kommer inte skymma sikten.

Nästa problem som jag upptäckte var när jag var inne och fotade på arenan. Nämligen att åskådarna som sitter nedanför/framför en på övre etage skymmer mer än räcket kommer att göra. Men pga att inga linjer var utritade så gick det inte att se om planen skymdes.

Men nu när MFF lagt ut bilder på planen samt hur det kommer se ut från övre etage så är jag pånytt ganska orolig.

Tyvärr så har MFF lagt ut en bild som är tagen från första raden på övre etage. Denna plats har ju givetvis bäst siktlinje då siktvinkeln blir mindre då högre/längre bak då kommer på övre etage. Sedan så kan ju inte en person på första raden ha någon framför sig.

 

Jag lägger upp två bilder så kommer ni se var jag menar. Den ena är MFFs egen bild från idag, den andra tagen av mig på rad sju med folk sittandes framför mig. Döm själva.

Jag tycker det ser väldigt tight ut. Tänkt då på att jag är 188 lång och personen framför mig ca180. Hur mycket mindre hade då en person på 165 sett om den haft någon som är 190cm framför sig?

Jag hoppas givetvis att jag är helt fel ute, men jag får det inte att gå ihop.

 


Kommentarer
Postat av: Berra

Hur långt sticker hjälmen upp från skallen? 10 -20 -30 centimeter?

2008-11-01 @ 10:31:16
Postat av: SödraSitt

30cm?

Nä, jag tror faktiskt det är närmre halvmetern.

2008-11-01 @ 11:46:37
Postat av: Berra

Kanske överdrivet.. Men 20cm?

2008-11-01 @ 12:21:04
Postat av: SödraSitt

Jag skulle gissa på max 5cm.

2008-11-01 @ 16:07:51
Postat av: Berra

Tror ändå att hjälmens storlek och att bilden är tagen när ni sitter där benen ska vara ger en felaktig bild. Åtminstone vill jag tro det, skulle vara en rejäl skandal annars

2008-11-01 @ 23:12:03
Postat av: Mitt lag

Jag tror inte du behöver vara orolig.

Bollen är inte platt, det sitter inte en mur av folk framför dig, spelarna snittar väl i längd strax under 180cm. I värsta fall kommer du i någon bråkdel av en sekund, ett par ggr under matchen, vara tveksam på om bollen var över linjen eller inte. I dessa fall bestämmer ändå linjedommaren och han bryr sig inte om vad vi tycker.

Vi kommer att få en helt underbar arena, ha det bra!

2008-11-02 @ 10:09:43
Postat av: SödraSitt

Berra/

Du skriver att bilden är tagen där benen skall vara. Det innebär at man skulle komma högre upp när stolarna är på plats. Och tyvärr är det ju så att ju högre och eller närmre läktaren kommer plannen ju mindre kommer man att se av närmsta delen av planen.



Mitt lag/

Jag förstår inte vad spelarnas längd har med saken att göra? Planen ligger väl där den ligger oberoende av spelarnas längd?

Enligt mig är det en jätteskandal om det skulle visa sig att man inte kan se hela planen från alla platser.

2008-11-02 @ 10:58:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0