Efterlysning.

Efterlyser någon som har årsredovisningen för år 2000.

Anledningen är att det är ett par siffror men även förmodligen några uttalanden där som jag vill åt.

Ämnet för mitt intreese är klubbhuset, Kulan.

År 2000 så skrev nämligen MFF upp värdet på klubbhuset med 2,415 miljoner kr då de tyckte detta motsvarade marknadsvärdet bättre.

Skulle vara intressant att se vad styrelsen tyckte Kulan var värd år 2000 och jämföra det med vad Kulan skall säljas för idag.

Om man följer grafen som jag la in i föregående inlägg så borde MFF skrivet upp värdet till ca 8miljoner kr då år 2000.

Så ni som har dessa uppgifter, maila mig gärna, eller skriv här i kommentatorsfältet så kontaktar jag er.

 

[email protected]


Kommentarer
Postat av: Skåning

Funderat på att värdet inte alls skrivs upp i takt med marknaden om man inte utför några renoveringar eller standardhöjningar. Om du har kvar ett orört ruckel från 1725 så är det inte alls värt en miljard kronor idag bara för att det var värt 12 kronor då. Snarare är det värt 0 kr idag.



Det är både renoveringar och standardhöjningar samt det allmäna utbud-efterfrågan-läget som avgör allmäna kurvor. Kolla upp vilka investeringar som gjorts i kulan och bränn dina kurvor. Vi befinner oss i ett läge där priserna på fastigheter sjunkit rätt drastiskt nu också.



Annars tippar jag på att PEAB eller kommunen köper. Mest troligt kommunen.

2009-08-29 @ 11:49:04
Postat av: SödraSitt

Jag har kollat upp vilka investeringar som gjorts i Kulan, har du?

Kan nämna att bla år 2006 så investerade MFF 0,94 miljoner kr i Kulan. Ingen liten summa direkt.

Att en lokal byggd -89 samt tillbyggd med restaurang år -92 skulle vara mindre värd idag än när den byggdes är rent skitsnack.

Dessutom så kanske du skulle lära dig vad de tre viktigaste sakerna är när man värderar en fastighet.

Du kan ju återkomma när du vet svaret.



2009-08-29 @ 14:40:11
Postat av: Billy Butt

Värdering på fastighet:

Läge avgör kvadrat meter hyra.

a) Lokalyta avgör teoretisk hyresintäkt per år

b) Driftskostnader inkl underhållskostnader

Överskott per år = a-b

Överskottet diskonteras till ett nuvärde = bra indikation på marknadsvärdet

c) Räntan som används för att diskontera bör vara en längre löptid (kanske 10-20 år).



2009-10-06 @ 11:19:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0