Kulans rätta värde.

Skriver nu mitt första inlägg här på bloggen på mycket,mycket länge.

Anledningen är att det jag vill förmedla blir lite långt om man skall dra det på tex Himmelrikets forum.

 

Av det som framkom igår på mötet så var det mer än en sak som fick en att höja ögonbrynen.

 

Jag lämnar det som upptagit pressen och diverse forum och bloggar det senaste dygnet, nämligen vem som gör vad, därhän och koncentrerar mig istället på det uttalande som VD Pelle Svensson gjorde angående försäljningen av Kulan.

 

" Troligen säljs den redan nästa vecka. Summan lär hamna på cirka fem miljoner, vilket är det bokförda värdet, men vi har ett lån till kommunen på en och en halv miljon så nettot blir tre och en halv och det ger inget utslag i resultatet eftersom den går för det bokförda värdet."

 

Alltså, Kulan skall säljas för ca 5 miljoner kr.

Detta kan enligt mig INTE vara denna fastighets rätta värde.

Det jag undrar är hur MFF kommit fram till denna köpeskilling?

Har man kontaktat flera oberoende mäklare för att få en rättvis värdering eller har man gjort detta internt?

 

Jag inflikar nu en bild som visar prisutvecklingen på fastighetsmarknaden sedan 1981.

 

 

 

Nu skall man komma ihåg att MFF förvärvade Kulan -89 och man byggde till restaurangen -92.

Om man då kollar in år -89 samt-92 och jämför det med år 2008 så kan man utläsa att en genomsnittlig försäljning utav tex hyresfastighet som låg på 2,75 miljoner dessa åren skulle säljas för motsvarande 6,25miljoner år 2008.

Vad hade MFF betalat för Kulan -92? Vi tar detta år pga att restaurangen byggdes då. samt om man kollar på index så ligger åren -89 och -92  nästan identiskt i grafen.

Om man kollar årsredovisningen för 2008 så är ingående anskaffningsvärdet för Kulan 7,35 miljoner kr.

Givetvis har en del av detta tillkommit efter -92, bla gjordes vissa inköp 2006 på 0,94miljoner. Men om vi bortser helt från tex en summa av 2,35 miljoner, trots att denna i hög grad påverkar värdet av fasigheten i positiv bemärkelse.

Då skulle enligt fastighetsprisindex Kulans värde idag vara ca 11,3 miljoner kr.

 

Man kan även räkna såhär. 5 miljoner i köpeskilling. Låt säga att köparen belånar hela fastigheten.

Då får han en räntekostnad på 5 miljoner x 1,5% / 12månader=  6250kr per månad.

Och detta är innan eventuell skattereduktion för ränteutgifter.

6250kr i månaden + driftkostnader för en restaurang och kontor på bästa plats på stadionområdet. 

 

Så jag återkommer till mina frågor.

 Har MFF tagit in flera oberoende mäklare som fått värdera fastigheten eller har man gjort det internt?

Har fastigheten varit ute på den öppna marknaden eller säljs den internt?

 

VD Pelle Svensson sa att fastigheten förmodligen skulle säljas nästa vecka. Skall vi gissa köparen redan nu?

Någon nära vän till någon i styrelsen kanske? Eller varför inte någon med anknytning till PildammInvest?

Vi får se nästa vecka.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0