Pildammarna Invest AB.

Ni som även hänger på Himmelriket vet att jag var ganska negativ till PI senast för ett tag sen och tyckte det hela luktade lite illa. Jag presenterade då en uträkning om hur jag trodde siffrorna såg ut.

Detta var ju lite komplicerat pga att MFF minst sagt inte har sköt kommunikationen med oss supportrar speciellt bra i detta ämne.

Därför tog jag tillfället i akt att ställa en fråga till Bengt Madsen när Himmelriket gav den möjligheten.

Frågan som Madsen fick av mig löd såhär:

 

"Arbetar, eller har arbetat, någon av de personerna som står bakom ekonomiskt PildammInvest inom MFFs organisation?

Om svar ja, har de i så fall, varit med och tagit/kunnat påverka beslutet, om att ta in riskkapital i MFF?

Om svar ja, ingår du Madsen i PildammInvest?

Om svar ja, hur stor del utav den ekonomiska fordran som PildammInvest har på Malmö FF är din del? 
Om man tar PIs investeringar(21,9milj) minus deras uttag(16milj) av pengar från MFF så får man summan 5,9 miljoner. För denna summa har nu PI en fordran på MFF på 26,2 miljoner.

Stämmer dessa siffror någorlunda? 

Med vänlig hälsning 
Jörgen/SödraSitt"

 

Svaret från Bengt Madsen blev:

"Bengt: Hej Jörgen.

Bra att du frågar. John Abrahamsson kommer liksom tidigare år ge en detaljerad redogörelse för avtalet med Pildammarna vid årsmötet. "

 

 

Idag när jag läser MFFs årsredovisning så verkar det som om mina siffror stämmde mer än väl.

På sidan 13 under rubriken ansvarsförbindelser står bla följande:

 

-Framtida vinstdelning till Pildammarna Invest AB        26270.

 

Detta är i Tkr, dvs 26,27miljoner kr.

Jag kom ju i min uträkning fram till att PIs fordran skulle vara 26,2 miljoner. Detta tyder på att även de andra siffrorna kan stämma rätt så bra. Detta ger då en avkastning på riskerat kapital på 344% om siffrorna stämmer.

344%!!

 

 Varför kan eller vill inte Bengt Madsen svara på frågan om och isåfall hur stor fordran han personligen har i MFF?

 

 

För er som undrar vem/vilka personerna bakom PI är så har ni här styrelsen i PI.

 

Andersson, Pär Jan (f. 1954), Ordinarie ledamot, Styrelseordförde

Madsen, Bengt-Åke Knud (f. 1942), Ordinarie ledamot

Pålsson, Sven Erling Krister (f. 1949), Ordinarie ledamot

Tufvesson, Lars Jonas (f. 1962), Ordinarie ledamot

 

Förutom Bengt Madsen så sitter alltså även Erling Pålsson både i MFFs styrelse samt Pildammarna Invest ABs styrelse.

Är detta lämpligt?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Då var det som jag trodde när jag skrev mitt inlägg på svenskafans

"Sänt: 2009-02-20 16:50

"framtida vinstdelning pildammarna invest AB 26 miljoner" innebär detta vad jag tror det innebär? "



frågan är också hur mycket MFF egentligen gick + exkl. spelartransaktioner? jag kunde inte hitta något om det..

2009-02-20 @ 17:32:36
Postat av: Född på Möllan (lgm)

Bra att du vågar ta tag i en känslig fråga. Den är både principiellt viktig och en moralfråga på samma gång.



Självklart kan vi inte ha styrelsemedlemmar som samtidigt tjänar personliga pengar på de beslut som de styr över. Detta borde enligt min uppfattning stå i våra stadgar. Kan det ske redan vid årsmötet, om stämman så önskar?



Sedan är det dessutom omoraliskt att driva föreningen på det viset, utan att tydligt deklarera detta öppet för alla medlemmar, INNAN det sker. På samma sätt som alla ministrar måste deklarera sina aktieinnehav innan de blir ministrar.

2009-02-20 @ 18:25:13
URL: http://mffb-loggen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0